فرمان موتورسیکلت یکی از حیاتیترین اجزای کنترل وسیله نقلیه است که تاثیر مستقیمی بر ایمنی و راحتی رانندگی دارد. علت سفت شدن فرمان موتورسیکلتمیتواند ناشی از مشکلات مکانیکی مختلفی باشد که اگر بهموقع کارشناسی موتورسیکلتتشخیص داده نشود، امکان ایجاد خطرات جدی را افزایش میدهند. عوامل متعددی باعث علت سفت شدن فرمان موتورسیکلتهستند، مثل نقص در روانکاری قطعات، خرابی بلبرینگها یا عدم تنظیم صحیح فرمان عملکرد درست آن را مختل میکنند. تعمیرات موتورسیکلتبه موقع، باعث میشود تا از تجربهای ایمنتر و خیالی راحت در جاده داشته باشید. در این مقاله موتولند به بررسی همه عوامل سفت شدن فرمان میپردازیم، با ما همراه باشید.
دلایل سفت شدن فرمان موتورسیکلت
فرمان موتورسیکلت یکی از بخشهای مهم کنترل و هدایت وسیله نقلیه است. هرگونه سفتی یا سختی در حرکت آن میتواند تجربهی رانندگی را دشوار کرده و حتی خطرآفرین باشد. علت سفت شدن فرمان موتورسیکلتممکن است ناشی از عوامل مکانیکی مختلفی باشد که برخی قابل حل با تنظیمات ساده و برخی نیازمند تعمیرات تخصصی هستند. در جدول زیر، مهمترین دلایل سفت شدن فرمان موتورسیکلت و توضیحات مربوط به هر یک ارائه شدهاند تا بتوانید به راحتی علت را تشخیص داده و راهحل مناسبی برای آن بیابید.
علت سفت شدن فرمان موتورسیکلت |
توضیحات |
کمبود روانکاری |
اصطکاک زیاد و سفتی فرمان به دلیل خشکی و عدم روغنکاری در یاتاقانها |
خرابی بلبرینگها |
سخت چرخیدن فرمان به دلیل ساییدگی یا خرابی بلبرینگهای فرمان |
تنظیم نامناسب یاتاقان |
حرکت دشوار فرمان به دلیل زیادی سفت بستن پیچهای یاتاقان |
کج شدن یا آسیب دیدگی چرخ جلو |
کج شدن محور چرخ و سفت شدن فرمان به دلیل برخورد ضربههای شدید |
خرابی سیستم تعلیق |
از بین رفتن تعادل فرمان و سفتی حرکت آن به دلیل نقص در کمکفنرها یا جلوبندی |
عدم تنظیم صحیح باد لاستیکها |
تغییر در عملکرد فرمان به دلیل فشار کم یا زیاد باد لاستیک جلو |
مشکلات کابلهای فرمان |
وجود فرسودگی یا گره خوردگی در سیمها و کابلهای مرتبط با فرمان |
سرویس دورهای موتورسیکلتمیتواند مانع بروز این مشکلات شود. همچنین پیشنهاد میکنیم روغنکاری و تنظیمات فرمان را نیز چک کنید.
دلایل تنظیم فرمان موتورسیکلت
قبل از اینکه به بررسی تنظیمات فرمان موتورسیکلت بپردازیم، مهم است که به علت سفت شدن فرمان موتورسیکلتخیلی بیشتر دقت کنیم. این مسائل میتوانند تأثیرات منفی بر کنترل و ایمنی موتورسیکلت داشته باشند و علاوه بر خسارت مالی، جان موتورسوار را به ویژه در شرایط جوی بارانی و برفی به خطر بیندازند.
ضعف فرمان در ردیابی
ضعف در ردیابی یکی از رایجترین مشکلات مربوط به کنترل موتورسیکلت است. ابتدا با بررسی لاستیکهای خود شروع کنید، اگر لاستیک فرسوده و قدیمی است، خرید لاستیک جدید احتمالا مشکل را حل کند. در غیر این صورت، علت سفت شدن فرمان موتورسیکلت، بلبرینگهای فرسوده شدهی چرخ است. شل بودن قطعات نیز میتوانند باعث مشکلات ردیابی شوند. بازوی چرخان و سر فرمان را بررسی کنید.
خرابی بلبرینگها
زمانی که بلبرینگهای فرمان دچار ساییدگی یا شکستگی شوند، میزان اصطکاک افزایش مییابد و حرکت فرمان به سختی انجام میشود. علاوه بر سفت شدن فرمان، ممکن است هنگام چرخش صدای تقتق یا سایش غیرعادی شنیده شود که نشان میدهد زمان تعویض بلبرینگها رسیده است. توجه نکردن به این مشکل باعث کاهش کنترل موتورسیکلت و تصادف میشود.
شل بودن فرمان
اگر فرمان بیش از حد لق باشد، ممکن است در حین رانندگی دچار لرزشهای غیرعادی شود و تعادل موتورسیکلت به خطر بیفتد. این مشکل معمولاً ناشی از شل بودن پیچهای فرمان، فرسودگی قطعات یا نامیزانی در تنظیمات بخش جلویی موتورسیکلت است. شل بودن فرمان علاوه بر تأثیر منفی بر هندل، ایمنی را کاهش میدهد، زیرا واکنش فرمان به حرکات راننده دقیق نخواهد بود. بررسی و تنظیم مناسب پیچها و قطعات مرتبط میتواند به رفع این مشکل کمک کند.
تنظیم نادر ست فرمان
اگر ارتفاع و زاویه فرمان به درستی تنظیم نشود، ممکن است در حین رانندگی احساس خستگی کنید و با مشکلاتی مانند کمردرد، درد در دستها و ناراحتی در شانهها مواجه شوید. فرمان ممکن است به خاطر آلودگی یا زنگزدگی گیر کند و به راحتی نچرخد.
اگر موتورسیکلت شما اخیراً دچار یکی از این مشکلات شده، بهتر است هرچه سریعتر برای رفع علت سفت شدن فرمان موتورسیکلتخود اقدام کنید تا از خسارت بیشتر جلوگیری کنید. موتولند تعمیرکاه تخصصی موتورسیکلت با تعمیرکاران مجرب در خدمت شماست. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 09906684154 تماس بگیرید.
نحوه تنظیم ارتفاع فرمان موتورسیکلت
برای تنظیم ارتفاع فرمان موتورسیکلت، ابتدا پیچهای بست فرمان را باز کنید. سپس ارتفاع مناسب را تعیین کرده و فرمان را در آن موقعیت قرار دهید. بعد از آن، پیچها را به خوبی محکم کنید. زاویه فرمان باید به گونهای تنظیم شود که موتورسوار بتواند به راحتی در سرعتهای بالا به طرفین منحرف شود و کنترل موتورسیکلت را حفظ کند. تنظیم صحیح زاویه فرمان بسیار مهم است؛ زیرا عدم تنظیم مناسب باعث خستگی زودهنگام موتورسوار و کاهش کنترل بر روی موتورسیکلت در جاده میشود.
چرا فرمان موتورسیکلت کج میشود؟
یکی از دلایل رایج این مشکل، تنش بین فرمان و لاستیک جلو موتور سیکلت است. اگر لاستیک جلو به طور عمود بر میلههای دسته قرار نگیرد و زاویه ۹۰ درجه کامل ایجاد نشود، تایرها در حین رانندگی دستور فرمان را نمیخوانند و به جهتی خلاف جهت شما میروند. دلیل دیگری که میتواند باعث عدم تعادل بین لاستیک جلو و میلههای دسته فرمان شود، سفت بودن فرمان است که منجر به این عدم هماهنگی میگردد.
تایرهای فرسوده یک علت سفت شدن فرمان موتورسیکلتو کشیده شدن موتورسیکلت شما به یک سمت هستند. فرقی نمیکند که فقط بخش کوچکی از تایر ساییده شده باشد یا تمام آن، این مشکل میتواند به راحتی منجر به حوادثی در حین رانندگی شود. همانطور که اشاره کردیم، اگر لاستیک موتورسیکلت شما فشار کافی نداشته باشد، این مشکل پیش میآید. عدم تعادل در فشار لاستیکها میتواند باعث متمایل شدن موتور به سمت تایری که وزن بیشتری دارد شود و این خود موجب کشیدگی موتور به چپ یا راست میشود.
جمعبندی
در این مقاله به عوامل بروز علت سفت شدن فرمان موتورسیکلتو راهکارهای آن پرداختیم. لازم به ذکر است که سفتی فرمان یک مشکل جدی است که به راحتی حل نمیشود و اگر به آن توجه نشود، به تدریج بدتر خواهد شد. یکی از بزرگترین مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید، ساییدگی شدید تایر جلوی موتورسیکلت است که تعویض آن هزینهبر خواهد بود. عدم تعادل نیز مسئلهای است که باید به آن توجه کنید. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، بهتر است در صورت مواجهه با این شرایط، موتورسیکلت خود را به یک متخصص یا کارشناس مجرب بسپارید تا هرگونه مشکل را برطرف کند.