داغ شدن بیش از حد انجین موتورسیکلت میتواند برای سلامت آن مضر باشد. موتورسیکلتی که بیش از حد داغ شده باشد، نمیتواند مسافتهای طولانی را طی کند. در واقع، راه بردن آن دشوار خواهد بود. معمولاً فقط میتوان آن را تا رسیدن به تعمیرگاه برای رفع مشکل جابجا کرد. شما می توانید برای رفع علت داغ شدن انجین موتورسیکلتخود به تعمیرگاه مجهز موتولند مراجعه کنید یا با شماره 02191691119 برای رزرو نوبت تعمیرات موتورسیکلتتماس بگیرید. در این مقاله به علت داغ شدن انجین موتورسیکلتبه طور کامل خواهیم پرداخت.
منبع: علت داغ شدن انجین موتورسیکلت
دلایل گرم شدن بیش از حد انجین موتورسیکلت
داغ شدن انجین موتورسیکلت یک مشکل رایج است که میتواند منجر به کاهش عملکرد و کوتاه شدن طول عمر موتور شود. درک علت داغ شدن انجین موتورسیکلتمیتواند به شما در جلوگیری از آسیبهای جدیتر و کاهش هزینههای سرویس دوره ای موتورسیکلتکمک کند. در ادامه، هر یک از علل این مشکل را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.
مخلوط سوخت و هوا بدون چربی
در موتورسیکلتهای کاربراتوری، کاربراتور مخلوط سوخت و هوا را ترکیب کرده و آن را برای احتراق به موتور تحویل میدهد. اگر تنظیمات مخلوط در کاربراتور نادرست باشد، یا مخلوط سوخت-هوا غنی است یا مخلوطی بدون هوا و سوخت ناکافی خواهید داشت. مخلوط سوخت -هوا ممتاز حاوی سوخت بیشتری نسبت به هوا است. در مخلوط بدون چربی، مقدار هوا بیشتر از سوخت است که برخلاف انتظار از یک مخلوط با کیفیت است.
در حال حاضر، وقتی مخلوط سوخت و هوا ضعیف است، سوخت کافی برای جذب گرما در داخل موتور وجود ندارد. هوا باید تمام گرمای تولید شده از احتراق موتور را حمل کند و از طریق سیستم اگزوز جریان یابد.
اگر مخلوط سوخت و هوا بدون چربی به طور مداوم وجود داشته باشد، گرمای اضافی موجود در هوا شروع به افزایش کاری انجین میکند. در نتیجه، گرما توسط اجزای موتور جذب میشود.بنابراین این علت داغ شدن انجین موتورسیکلتشماست.
مخلوط سوخت و هوا نامناسب علت اصلی داغ شدن موتور است. بنابراین، هر زمان که با مشکل داغ شدن بیش از حد مواجه شدید، ابتدا کاربراتور را بررسی کنید و اگر علت آن باشد، آن را با دقت تنظیم کنید.
سطح روغن پایین یا روغن موتور بی کیفیت
سطح پایین روغن در موتورسیکلت میتواند منجر به مشکلات قابل توجه و عواقب شدیدی برای اجزای مختلف موتورسیکلت شود. این آسیبها ممکن است از افزایش لرزش و تغییر شدید دنده گرفته تا سوختن صفحات کلاچ و لنتهای سیلندر متغیر باشد.
ما اغلب وظیفه تعویض روغن را به مکانیکها و خدمات تعویض روغن واگذار میکنیم، بدون اینکه حتی زحمت بررسی نوع روغن موتورسیکلت مورد استفاده را به خود بدهیم. اگر موتورسیکلت شما با روغن معدنی کار میکند اما موتوری با ظرفیت بالا دارید، این یک ناسازگاری جدی را ایجاد میکند. به همین ترتیب، روغن مصنوعی برای موتورهای با حجم موتور کمتر مناسب نیست.
اگر قصد دارید مسافتهای طولانی را با موتورسیکلت خود طی کنید و میدانید که مرتباً با PRM بالا رانندگی خواهید کرد، پر کردن مخزن روغن با روغن باکیفیت ضروری است.
روغن با کیفیت پایین یا ناکافی، به عنوان یک خنککننده به طور مؤثر عمل نمیکند و نمیتواند گرما را دفع کند. این امر به ویژه در سیستمهای خنککننده هوا صادق است که در آنها روغن برای انتقال گرما از سطوح اصطکاک بسیار مهم است. اگر متوجه شدید که کیفیت روغن پایین است، تعویض روغن در اسرع وقت ضروری است.
بنابراین، همیشه از روغن با کیفیت بالا برای موتورسیکلت خود استفاده کنید. در این مورد مهم صرفهجویی نکنید. علاوه بر این، روغن خود را به طور منظم بر اساس مسافت طی شده تعویض کنید.
کیفیت پایین اجزای خنک کننده
وظیفه سیستم خنککننده، خنک کردن موتور و سیستم اگزوز است. اگر اجزای خنککننده ناکافی باشند یا مخلوط آنها بهینه نباشد، در آن زمینه با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. اجزای بیکیفیت یا نسبت مخلوط نادرست، موتور و اگزوز را به اندازه کافی خنک نمیکنند. در نتیجه، این امر منجر به گرم شدن بیش از حد موتور میشود. بنابراین، یک مایع خنککننده با کیفیت بالا برای موتورسیکلت شما ضروری است.
شما باید هر دو سال یکبار مایع خنککننده را تعویض کنید، مگر اینکه در دفترچه راهنمای موتور شما خلاف آن ذکر شده باشد. هنگام تعویض مایع خنککننده، ویژگیهایی که باید یک مایع خنککننده داشته باشد عبارتند از:
- انتقال حرارت عالی با نقطه جوش بالا
- غیر خورنده
- نقطه انجماد پایین
- مواد غیر سمی
- سازگار با موتور
- قابل تجزیه زیستی
- از قبل رقیق شده برای سهولت استفاده
- نشتی در رادیاتور
مایع خنککننده انتقال حرارت را تسهیل میکند و به طور مؤثر گرما را از موتور خارج میکند. بنابراین، برای از بین بردن آن گرما به خنککننده نیاز دارید و خنک کردن مجدد موتور ضروری است. رادیاتور قطعهای است که مسئول دفع گرما از مایع خنککننده است.
سیلندر موتور در مایع خنککننده غوطهور است. گرمای تولید شده توسط مایع خنککننده با جریان یافتن به رادیاتور منتقل میشود. رادیاتور گرما را دفع کرده و خنککننده را خنک میکند. پس از خنک شدن، خنککننده برای استخراج گرما از موتور دوباره برمیگردد.
حال، اگر نشتی در رادیاتور وجود داشته باشد، سطح خنککننده به طور خودکار کاهش مییابد. از دست دادن مایع خنککننده به دلیل نشت رادیاتور میتواند پرهزینه باشد، زیرا ممکن است خنککننده کافی در سیستم وجود نداشته باشد. سطح پایینتر خنککننده منجر به کاهش گرما از موتور میشود. در نتیجه، موتور ممکن است بیش از حد گرم شود. بنابراین، هر زمان که انجین موتورسیکلت شما داغ میشود، رادیاتور را از نظر هرگونه نشتی خنککننده بررسی کنید.
فن رادیاتور آسیب دیده
فن رادیاتور نقش مهمی در فرآیند خنکسازی مایع خنککننده ایفا میکند. مایع خنککننده بین پرههای رادیاتور و موتور جریان مییابد. گرما را از یک طرف حمل میکند و از طرف دیگر دفع میکند. با عبور از پرههای رادیاتور، فن رادیاتور هوا را به داخل مایع خنککننده میدمد تا فرآیند خنکسازی را تسهیل کند.
با این حال، تصور کنید که فن آسیب دیده باشد. در این حالت، مایع خنککنندهای که از رادیاتور به موتور برمیگردد، خنک نمیشود و همچنان گرما را حمل میکند. موتور گرمای بیشتری به مایع خنککننده اضافه میکند. با این حال، ظرفیت مایع خنککننده برای جذب گرما به حد خود میرسد و نمیتواند گرمای اضافی را از بین ببرد.
گرما در اجزای موتور باقی میماند. در نتیجه، موتور بیش از حد گرم میشود. به همین دلیل بررسی هرگونه آسیب به فن رادیاتور ضروری است، زیرا عملکرد آن برای عملکرد صحیح مایع خنککننده حیاتی است.
ترموستات آسیب دیده
ترموستات جزئی از رادیاتور است که فن رادیاتور را تنظیم میکند. به عبارت ساده، هر زمان که دمای موتور از حد مجاز فراتر رود، سنسورها سیگنالی به ترموستات میفرستند تا فن رادیاتور را فعال کند. به طور مشابه، ترموستات با کاهش دما، فن را غیرفعال میکند.
اساساً، ترموستات بر اساس دمای فعلی موتور و مایع خنککننده، فن را روشن و خاموش میکند. حال، اگر ترموستات دچار نقص شود، فن رادیاتور شما عملاً از کار میافتد. این شبیه به یک لامپ است که کاملاً کار میکند، اما سوئیچ آن آسیب دیده است. در نتیجه، در نهایت لامپ کار نمیکند. این خرابی ترموستات یکی دیگر از علت داغ شدن انجین موتورسیکلتباید به آن توجه کرد.
موتور تحت فشار
یکی دیگر از عوامل مؤثر در علت داغ شدن انجین موتورسیکلت، زمانی رخ میدهد که فشار بیش از حد برای مدت طولانی به موتور وارد شود. این فشار میتواند به اشکال مختلف خود را نشان دهد. راندن موتورسیکلت با دور موتور بسیار بالا در طول یک سواری طولانی میتواند یکی از دلایل آن باشد. کار مداوم موتور با سرعتی بالاتر از حد معمول، به ویژه در موتورسیکلتهای قدیمیتر، خطرناک و نگرانکننده است.
مشکل دیگری که به موتور فشار وارد میکند شامل ترمزهای دیسکی گیر کرده، ترمزهای کاسهای گیر کرده، بلبرینگ فرسوده، روغنکاری ناکافی در چرخها و… است. همه این ناکارآمدیها عملکرد را مختل کرده و فشار قابل توجهی به موتور وارد میکنند. برای دستیابی به سرعت یکسان در این شرایط، برخلاف سرعت عادی، موتور باید به طور مداوم قدرت بسیار بیشتری تولید کند.
حتی اضافه بار یا زنجیر سفت نیز میتواند فشار زیادی به موتور وارد کند و آن را ملزم به تولید قدرت اضافی برای رسیدن به سرعت عادی موتورسیکلت کند.
عوامل ذکر شده در بالا مانع عملکرد موتور میشوند و آن را مجبور میکنند حتی برای تغییر کوتاه سرعت، قدرت قابل توجهی بیشتری تولید کند. در نتیجه، انجین موتورسیکلت نیز به دلیل این قدرت اضافی بیش از حد داغ میکند.
علائم داغ شدن انجین موتورسیکلت
تشخیص زودهنگام علت داغ شدن انجین موتورسیکلتمیتواند از آسیب جدی به موتور جلوگیری کند. آگاهی از علائم اولیه این مشکل به شما کمک میکند تا به سرعت برای رفع آن اقدام کنید. در ادامه، مهمترین نشانههای داغ شدن موتور را بررسی خواهیم کرد.
افزایش سریع دمای موتور
یکی از بارزترین علائم، افزایش سریع دمای موتور است. بسیاری از موتورسیکلتها مجهز به نشانگر دما هستند که اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت گرمای موتور ارائه میدهند. اگر دمای موتور به طور غیرعادی افزایش یافت، فوراً موتورسیکلت را متوقف کنید و اجازه دهید انجین خنک شود.
احساس بوی روغن سوخته
داغ شدن بیش از حد موتور میتواند منجر به روغنسوزی در داخل موتور شود. اگر بوی روغن سوخته را حس کردید، این یک هشدار جدی است که نشاندهنده دمای غیرطبیعی موتور یا مشکلات مربوط به سیستم روغنکاری است.
شنیدن صدای زیاد از رادیاتور یا سیستم خنککننده
صدای غیرمعمول، مانند قل قل کردن یا جوشیدن مایع خنک کننده از رادیاتور، ممکن است نشان دهنده داغ شدن بیش از حد انجین باشد. این وضعیت معمولاً به دلیل مشکلاتی در سیستم خنک کننده، مانند نشتی یا نقص فن، رخ میدهد.
کاهش شتاب و قدرت موتورسیکلت
یکی دیگر از نشانههای داغ شدن بیش از حد موتور، کاهش شتاب یا قدرت موتور است. در این شرایط، انجین قادر به تولید انرژی کافی برای حرکت روان نیست. این مشکل ممکن است به دلیل افزایش اصطکاک ناشی از دمای بالا یا اختلال در احتراق سوخت ایجاد شود.
خاموش شدن ناگهانی موتور
خاموش شدن ناگهانی موتور به دلیل دمای بالا، نشانهی قابل توجهی از داغ شدن بیش از حد موتور است. این اتفاق ممکن است نشاندهندهی نقص در سیستم خنککننده، کاهش مایع خنککننده یا مشکلات جدیتر در موتور باشد.
داغ شدن سیلندرها
یکی از شاخصهای رایج داغ شدن بیش از حد موتور، افزایش دما در سیلندرها است. اگر به دنبال علت داغ شدن بیش از حد سیلندر در موتورسیکلت هستید، مشکلات احتمالی ممکن است شامل خرابی روغن کاری، عملکرد ناکافی سیستم خنک کننده یا فشار بیش از حد به موتور باشد.
خطرات داغ شدن انجین موتورسیکلت
داغ شدن بیش از حد موتور موتورسیکلت میتواند منجر به مشکلات جدی در مورد عملکرد موتور و ایمنی شما شود. اگر این مشکل به سرعت شناسایی و برطرف نشود، ممکن است منجر به آسیب دائمی به قطعات موتور شود. در زیر، برخی از مهمترین خطرات مرتبط با این مشکل را برجسته میکنیم:
- آسیب به قطعات داخلی موتور: دمای بیش از حد میتواند باعث ذوب شدن یا آسیب دیدن قطعات حساس موتور مانند پیستون و سیلندر شود.
- افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری: خرابیهای ناشی از گرما معمولاً گران هستند و نیاز به تعویض قطعات حیاتی دارند.
- کاهش طول عمر موتور: داغ شدن مداوم موتور میتواند منجر به کاهش طول عمر کلی موتور شود.
- کاهش ایمنی رانندگی: اگر موتور بیش از حد داغ شود، ممکن است منجر به خاموش شدن ناگهانی یا عملکرد نادرست هنگام رانندگی شود.
برای جلوگیری از این خطرات، تشخیص علائم و علت داغ شدن انجین موتورسیکلتو انجام اقدامات پیشگیرانه مناسب ضروری است.
راه حل های جلوگیری از داغ شدن انجین موتورسیکلت
برای جلوگیری یا حل مشکل علت داغ شدن انجین موتورسیکلت،جدی گرفتن این توصیههای زیر ضروری است.
- برای جلوگیری از ورود مخلوط بدون سوخت هوا به موتور، تنظیمات کاربراتور را بررسی کنید. علاوه بر این، اگر فیلتر هوا را تعویض کردهاید، مطمئن شوید که اگزوز نیز بررسی شده است.
- برای مشکلات مربوط به روغن موتور و مایع خنککننده، تعویض منظم روغن و مایع خنککننده در موتورسیکلتهای شما بسیار مهم است. تعداد دفعات تعویض روغن به مسافت طی شده و نوع روغنی که استفاده میکنید بستگی دارد. برای روغن معدنی، توصیه میشود هر ۲۰۰۰ مایل آن را تعویض کنید، در حالی که برای روغن مصنوعی، توصیه هر ۸۰۰۰ مایل است. در مورد مایع خنککننده، قاعده کلی این است که هر ۲ سال یکبار آن را تعویض کنید.
- برای مشکلات رادیاتور، مانند نشت، نقص فن یا خرابی ترموستات، بررسی هرگونه علائم آسیب در این اجزا ضروری است. اگرچه این کار ممکن است ساده نباشد، اما توصیه میشود این بازرسیها را به صورت دورهای انجام دهید.
- با توجه به ماهیت عملکرد موتور، رسیدگی به هرگونه نقص به سرعت ضروری است. ترمزهای گیر کرده، سطح روغن یا گریس کم، زنجیر سفت و اضافه بار، همگی میتوانند بر سلامت موتور شما تأثیر منفی بگذارند. هر زمان که موتور به دلیل یکی از این عوامل تحت فشار باشد، میتوانید این موضوع را به وضوح در عملکرد مسافت پیموده شده موتور مشاهده کنید. بنابراین، قبل از اینکه بر عملکرد موتور شما تأثیر بگذارد به این مشکل توجه کنید.
- این نکته مهم است که هرگز نباید از آب به عنوان یک راه حل سریع برای خنک کردن موتور بیش از حد داغ استفاده کنید. سطوح فلزی گرم شده هنگام تماس با آب واکنش خوبی نشان نمیدهند. همیشه اجازه دهید موتور بیش از حد داغ شده به طور طبیعی خنک شود. با این حال، هرگز از آب استفاده نکنید!
جمع بندی
علت داغ شدن انجین موتورسیکلتیک مشکل رایج در سیستمهای خنککننده موتور است که میتواند منجر به آسیب به موتور و کاهش طول عمر آن شود. برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور، توصیه میشود سیستم خنککننده را به طور منظم تمیز و نگهداری کنید و به سرعت هرگونه نشتی، خرابی ترموستات یا سایر مشکلات موجود در سیستم خنککننده را برطرف کنید.